مداحان در مراسم عزاداری

عزاداري اهل بیت از مهمترين مراسم های ديني است و در هر کدام از آن ها مقام با عظمت آن بزرگواران گرامی داشته می شود. در سالیان اخیر استفاده از اشعار و الفاظ نامناسب در عزاداری که مناسب مقام با عظمت ایشان نیست در مواردی به چشم می خورد. در این آیین و مراسم ها بايد از سخنان و اشعاري كه متناسب با عزاداران اهل بيت علیهم السلام نيست خودداري شود زيرا امامان معصوم علیهم السلام از اين گونه امور بيزار هستند.

فردي كه به مداحي اهل بيت (ع) علاقه دارد و در این گونه مراسم حضور پیدا کرده و به مداحی مشغول است، مسئوليت خطيري را بر عهده دارد و داراي شان و منزلت خاص نزد ائمه معصومين (ع) ميباشد لذا باید در انتخاب و استفاده از اشعار، حرکات و رفتارهای خود دقت کافی را داشته باشد. سخنان و اشعار مداحان باید برگرفته از مدارک و منابع معتبر باشد و شأن و مقام ائمه و یاران آن ها در محتواى اشعار به طور کامل حفظ شده و اهداف مبارزات عظیم آن ها براى عموم تبیین گردد.

مدّاحى ترکیبى از علم و شناخت سیره زندگی پیشوایان دین و هنر استفاده از توانایی ها برای انتقال این مفاهیم به آحاد جامعه است. نسل جوان باید از کمک پیشکسوتان این عرصه استفاده کرده و نسل قدیم نیز باید تجربیات خود را در اختیار مداحان جوانی که در ابتدای راه هستند قرار دهند و با آموزش عقاید، سطح فکر و اندیشه دینى آنان را بالا ببرند. گرچه دین از سیاست جدا نیست اما مداح نباید خود را درگیر کشمکش و رقابت حذب های سیاسی کند.

استفاده از اشعارى که حاکى از مظلومیّت و زحمات و فداکارى ائمه اطهار باشد بسیار مناسب و خوب است اما باید از هرگونه کارى که باعث هتک حرمت آن بزرگواران مى شود، و موجب مخدوش شدن مذهب تشیع در نظر دیگران مى گردد، و به بدن آسیب مى رساند پرهیز کرد. و تعبیراتى که در عرف، توهین آمیز است، مانند نسبت سگ به خود دادن، یا صداى حیوانات در آوردن، هیچ کدام مناسب مجالس عزادارى نیست. و در صورت مشاهده این گونه رفتارها مداحان به عنوان پیشرو باید به همه توصیه کنند که از این امور، که باعث وهن این مراسم بزرگ مى شود و موجب ناراحتى صاحبان واقعی این مراسم نیز مى گردد، پرهیز کنند.

درد هر دوره تاریخی با توجه به ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتضائات آن زمان، باید با متر و معیار همان دوره امروز و امروزی‌ها را اندازه گیری کرد. بنابراین هیات‌ها، مداحان، مداحی‌ها و محصولات فرهنگی وابسته شان، زیرمجموعه دین و آیین‌های دین مدارانه محسوب می‌شوند؛ پس باید رواج پدیده‌های فرهنگی در این حوزه با اصول و مبانی دینی سنجیده شود. مجموعه ای از بهترین نوحه های جدید را از سایت مداحی می توانید دانلود کنید.

مداحی از زمان اوایل انقلاب تاکنون و در یک بازه زمانی 30-40 ساله شامل تغییر و تحولات زیادی شده است. آیا کسانی چون حاج صادق آهنگران که با مداحی و نوحه های خود رزمندگان را در دفاع مقدس به وجد می آوردند، می توانستند به چنین ادبیاتی که بسیاری از مداحان کنونی از آن استفاده می کنند بسنده کنند؟. همچنین ورود مداحان و هیئت های مذهبی به حوزه سیاست تحول در مضامین و به روز کردن ادبیات نوحه را سبب شده است.

دیدگاه خود را بگذارید