موسیقی مذهبی و مداحی در محرم

مداحی، استفاده ترکیبی از کلمات، ستایش و پرستش، است. خاستگاه آن کلام خدا نیست، بلکه به عنوان یک سبک در صنعت موسیقی سکولار مسیحی استفاده می شود. وقتی کسی امروز به ستایش و پرستش فکر می کند ، به طور خودکار به شکل موسیقیایی کلمات در ذهنش می چرخند. موسیقی مسیحی از زمان خواندن کتاب مقدس، سرودها و موسیقی معاصر مسیحی امروزی وجود داشته است. ما عاشق موسیقی هستیم. زیرا روح را آرام می کند. ستایش به معنای تأیید یا تحسین است، خوب عبادت کردن یعنی نشان دادن احترام و ستایش. در کتاب های مقدس ، ستایش و پرستش، ادای احترام یا شکوهی است که به خدای واقعی داده می شود.

ستایش و پرستش دقیقا به چه معنا است؟

ستایش و عبادت عبارتی است که توسط شخصی انجام می شود که مایل است به صورت کلامی یا جسمی قدردانی خود را نسبت به شخص دیگری یا چیز دیگری نشان دهد. در مورد ما ، ما دوست داریم عشق خود را نسبت به پروردگارمان ، خدای خود ابراز کنیم.

خاستگاه موسیقی ستایش و پرستش

در اواسط دهه شصت (1960) ، موسیقی معاصر مسیحی در ایالات متحده توسط بزرگسالان تا به امروز ساخته شده است. در گروه موسیقی معاصر عبادت، تا حدی برای کمک به عبادت شراکتی ، همراه با ترکیب سبک های دیگر پاپ استفاده می شود.

بزرگسالان جوان از دهه شصت و هفتاد با حضور در کلیسا آ ن را ​​شروع کردند. آنها نوازنده های خیابانی و خواننده های محلی بودند. که شروع به بازنویسی نوار آهنگ ها ، به علاوه کارهای ساده برای موسیقی مداحی می کردند. موسیقی آنها با لحنی جذاب به راحتی قابل یادگیری بود. جنبش عیسی دوست داشت که توسط جوانان برای جوانان بشارت داده شود. شعار آنها این بود که از سطح درکشان برای نجات به مردم استفاده کنند.

مداحی در ایران

این صنعت موسیقی به مرور در همه جای جهان رواج یافت و هر قوم و گروهی آن را با توجه به فرهنگ و دین خود تغییر داد.

امروزه مداحی در ایران فراتر از جنبه‌های عزاداری رفته و جنبه‌های سیاسی و بعضاً امنیتی پیدا کرده‌است. علی خامنه‌ای شبکهٔ مداحان را «یک وسیلهٔ منحصر به فرد» در تبلیغات حکومتی می‌داند. سخنان و اشعار برخی مداحان که شخصیت‌های عمدتاً دولتی ایران را خطاب قرار می‌دهند بارها حاشیه آفرین شده‌است.  مداحان اقلب به مرور زمان و کسب هواداران در میان قشر مذهبی جامعه رشد می کنند. بستگی به صدا و اشعاری دارد که آن ها می خوانند، دارد که تا چه حد بین مردم معروف شوند. البته مداح چه مراسماتی هم باشند در مسیر پیشرفت به آن ها کمک می کند.

اگر چه در مداحی های سنتی و در برخی از مناطق ایران از برخی از سازها و از جمله نی برای اثر بخشی بیشتر مداحی ها استفاده می شد، اما در مداحی های جدید استفاده از آلات موسیقی و امکانات پیشرفته صوتی رواج بسیار یافته است. استفاده از باندهای پر قدرت پخش صدا،آمپلی فایر و دستگاه های پخش این گونه، چهره جدیدی به مداحی در ایران بخشیدند.. بسیاری از مداحان در سال های اخیر مانند خوانندگان مجلسی علاوه بر تدارک گروهی از پیشکار و راننده و دستیار به سمت تشکیل گروه های مداحی پیش رفته و ارکسترهای مذهبی مجهزی را برای خود تدارک دیده اند.

مداحی در دنیای امروزی

با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت دیگر برای گوس دادن به مداحی لازم نیست که حتما به مجالس مداحی بروید بلکه کافی است آن را در اینترنت جست و جو و به صورت آنلاین یا آفلاین به آن گوش دهید. در اینجا لیستی از خوش صداترین مداحان را برایتان جمع آوری کردیم : ( صرفا براساس نظر برخی از کاربران اینترنت می باشد.)

حمید علیمی، حاج محمود کریمی، حاج مجید بنی فاطمه، حاج میثم مطیعی، سید جواد ذاکر و حسین عینی فرد از جمله پرطرفدارترین مداحان ایران هستند. برای دانلود مداحی های معروف محرم 1400 با سایت بیپ موزیک همراه باشید.

و…

دیدگاه خود را بگذارید